Σάββατο 11 Μαρτίου 2017

«Χάριν τῆς ἑνότητος»


το Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου, εροθέου

Πολλές φορές στίς διάφορες συναντήσεις νθρώπων, κόμη καί σέ κκλησιαστικά Συνοδικά ργανα, διατυπώνεται ποψη τι πρέπει νά συμφωνήσουμε σέ να θέμα, στω καί ν χουμε διαφορετική γνώμη, «χάριν τς νότητος». Καί συμβαίνει τά δια τά Συνοδικά ργανα, στά ποα συμμετέχουν ο διοι νθρωποι, νά ποφασίζουν διαφορετικά, πράγμα τό ποο δικαιολογεται τι γίνεται «χάριν τς νότητος» «γιά τήν νότητα».

πάρχουν δέ καί νθρωποι, πολιτικοί, κκλησιαστικοί, ο ποοι διατείνονται τι γωνίζονται γιά τήν νότητα το σώματος στό ποο συμμετέχουν, σάν κάποιοι λλοι νά μή νδιαφέρωνται γιά τήν νότητα.

πό τήν ρχή, πρέπει νά σημειωθ τι νότητα στήν κοινωνία καί τήν κκλησία εναι πώτερος στόχος στόν ποο πρέπει νά ποβλέπουμε. δίως στήν κκλησία ατό εναι σκοπός λων, φο ατό πιτεύχθηκε τήν μέρα τς Πεντηκοστς, σύμφωνα μέ τό Κοντάκιον τς ορτς: «τε καταβάς τάς γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν θνη ψιστος∙ τε το πυρός τά γλώσσας διένειμεν, ες νότητα πάντας κάλεσε». Ατό εναι τό ργο το γίου Πνεύματος, πού νεργε στήν κκλησία. τσι, νότητα στήν κκλησία εναι μπειρία τς Πεντηκοστς, γι’ ατό πάρχει νότητα τν ποστόλων καί τν Πατέρων στήν θεολογία.

μως, εναι παραίτητο νά σημειωθ τι νότητα μπορον νά χουν καί σοι ργάζονται τό κακό καί σοι παρτίζουν μιά γκληματική ργάνωση, πού ποβλέπουν στήν διαίρεση καί τήν κακοδαιμονία τς κοινωνίας. Ο νθρωποι ατοί νδιαφέρονται γιά τήν νότητά τους, στε νά διαπράττουν τό κακό καί νά μή ποκαλυφθον. πότε, δέν εναι πώτερος σκοπός νότητα, λλά συνδυασμός τς νότητας μέ τήν λήθεια.

Στήν θεία Λειτουργία προτρέπονται ο πιστοί μέ τούς λόγους: «Τήν νότητα τς πίστεως καί τήν κοινωνίαν το γίου Πνεύματος ατησάμενοι, αυτούς καί λλήλους καί πσαν τήν ζωήν μν, Χριστ τ Θε παραθώμεθα». νότητα στήν κκλησιαστική γλώσσα δέν εναι φηρημένη καί προϋπόθετη, λλά συνδέεται μέ τήν πίστη, εναι νότητα τς πίστεως, πως ποκαλύφθηκε πό τόν Θεό στούς γίους καί συνδέεται σαφέστατα μέ «τήν κοινωνία το γίου Πνεύματος» καί βεβαίως προϋποθέτει τήν γκατάλειψη λης τς ζως μας στόν Χριστό. Μιά τέτοια νότητα εναι ελογημένη πό τόν Θεό καί χι νότητα πού μπορε νά χουν καί ο αρετικοί μεταξύ τους, πού στηρίζονται στόν στοχαστικό λόγο καί πολεμον τήν ρθόδοξη διδασκαλία. 

πόστολος Παλος στήν πρός φεσίους πιστολή του συνιστ στούς Χριστιανούς νά γωνίζονται νά τηρήσουν τήν νότητα το Πνεύματος, πού συνδέεται μέ τόν να Κύριο Θεό, μέ τήν μία πίστη καί τό να βάπτισμα. Γράφει: «σπουδζοντες τηρεν τήν ντητα το Πνεματος ν τ συνδσμ τς ερνης. ν σμα καί ν Πνεμα, καθώς καί κλθητε ν μι λπδι τς κλσεως μν∙ ες Κριος, μα πστις, ν βπτισμα, ες Θες καί πατήρ πντων, πί πντων, καί διά πντων, καί ν πσιν μν» (φ. δ΄, 3-6). νότητα τς πίστεως συνδέεται μέ τόν ναν Κύριο, τήν μία πίστη, τό να βάπτισμα, τό να σμα, τό να Πνεμα.

πίσης, διος πόστολος σέ ναν πόμενο στίχο μιλε γιά τήν νότητα στήν θέωση: «καί ατς δωκε τούς μέν ποστλους, τούς δέ προφτας, τούς δέ εαγγελιστς, τούς δέ ποιμνας καί διδασκλους, πρς τν καταρτισμν τν γων ες ργον διακονας, ες οκοδομήν το σματος το Χριστο, μχρι καταντσωμεν ο πντες ες τήν ντητα τς πστεως καί τς πιγνσεως το υο το Θεο, ες νδρα τλειον, ες μτρον λικας το πληρματος το Χριστο» (φ. δ΄, 11-13). Ατό σημαίνει τι νότητα τς πίστεως συνδέεται μέ τήν πίγνωση το Υο το Θεο καί χει σκοπό τήν τελειότητα, νά ποκτήση νθρωπος τό μέτρο τς λικίας το πληρώματος το Χριστο, δηλαδή στήν θέωση. 

Στήν δια προοπτική κινονται καί ο Πατέρες τς κκλησίας, ο ποοι προσπαθοσαν νά διατηρήσουν τήν νότητα τς κκλησίας στήν ποκαλυφθεσα πίστη, ποδιώκοντες πό τήν κκλησία τούς αρετικούς, ο ποοι μέ τίς αρετικές διδασκαλίες διασποσαν τήν νότητα τς κκλησίας. αρεση διασπ τήν νότητα καί χι λήθεια. ναθεματισμός τν αρετικν γινόταν γιά τήν διασφάλιση τς νότητας τς πίστεως καί τς νότητας τς κκλησίας. Ο Πατέρες ταν πομάκρυναν τούς αρετικούς πό τήν κκλησία, δέν διασποσαν τήν νότητα, λλά τήν προάσπιζαν. Μιά διαφορετική ρμηνεία ποτελε παραχάραξη τς λειτουργίας τν Οκουμενικν Συνόδων τς κκλησίας.

ββς Δωρόθεος συνδέει τήν νωση τν Χριστιανν μεταξύ τους μέ τήν δια φρόνηση. «Οδέ οτω ποιε νωσιν, ς τό τος ατος χαίρειν καί τά ατά φρονεν ν Χριστ ησο!». Ατός λόγος συνδέεται μέ πολλά χωρία το ποστόλου Παύλου. Γιά παράδειγμα, στούς Χριστιανούς τς Ρώμης γράφει: « δέ Θες τς πομονς καί τς παρακλσεως δη μν τ ατ φρονεν ν λλλοις κατά Χριστν ησον, να μοθυμαδν ν νί στματι δοξζητε τν Θεν καί πατρα το Κυρου μν ησο Χριστο» (Ρωμ. ιε΄, 5-6). πίσης, στούς Χριστιανούς τν Φιλίππων γράφει: «Ε τις ον παρκλησις ν Χριστ, ε τι παραμθιον γπης, ε τις κοινωνα Πνεματος, ε τις σπλγχνα καί οκτιρμο, πληρσατ μου τήν χαρν, να τ ατ φροντε, τήν ατήν γπην χοντες, σμψυχοι, τ ν φρονοντες» (Φιλ. β΄, 1-2).

σιος σαάκ Σύρος προσδιορίζει τί κριβς εναι πνευματική νωση. Γράφει: « νωσις πνευματική στι μνήμη σφράγιστος∙ τις ν διαπύρ πόθ διαστάτως ν τ καρδί πυρσεύεται, κ τς διαμονς τς πρός τάς ντολάς δύναμιν λαμβάνουσα πρός τόν δεσμόν ο καταχρηστικς, οδέ φυσικς». πνευματική νωση γίνεται μέ τήν τήρηση τν ντολν το Χριστο καί νάπτει τόν θεο πόθο στήν καρδιά τν νθρώπων. 

Στήν κοινωνία γίνεται λόγος γιά νότητα παρά τίς πάρχουσες διαφορετικές πόψεις καί σέ ατό ποβλέπει τό δημοκρατικό πολίτευμα. Ο διαφορετικές ρχές καί τά διαφορετικά προγράμματα μεταξύ τν κομμάτων, ο διαφορετικές θέσεις καί μέσα στίς νδοκομματικές ργασίες, πού ποδεικνύονται πό τίς ψηφοφορίες, ταν κφράζωνται μέ δημοκρατικό τρόπο, θεωρονται ς στοιχεο νότητας. 

μως, στήν κκλησία τά πράγματα εναι διαφορετικά. νότητα δέν εναι μιά ξωτερική συμφωνία πόψεων, καί μάλιστα διαφοροποιημένων πό τήν παραδοθεσα πίστη καί τήν ποκαλυφθεσα παράδοση, λλά εναι καρπός το γίου Πνεύματος, κοινωνία το γίου Πνεύματος, εναι νότητα πίστεως.

πομένως, στήν κκλησία δέν εναι δυνατόν «χάριν τς νότητος» νά ναιρεται ρθόδοξη κκλησιολογία, ρθόδοξη θεολογία καί τελικά νά πονομεύεται λη ποκαλυφθεσα πίστη.
ταν πικρατ πόκλιση πό τήν πίστη δέν εναι παινετή νότητα, ντίθετα κενος πού διαφυλάσσει τήν ποκαλυφθεσα πίστη διαφυλάσσει τήν νότητα.
πίσης, στά κκλησιαστικά θέματα δέν μπορε κανείς νά κολουθ τήν διπλωματία καί νά παλινωδ, νά λλάση κάθε φορά πόψεις καί νά χαρακτηρίζη ατήν τήν νοοτροπία ς συμβολή στήν νότητα. 

Ζομε σέ μιά ποχή στήν ποία δέν πιτρέπεται νά ποδομονται καί ο διες ο λέξεις, διαιτέρως τό νόημα τς λέξεως τς νότητας, χάριν μις ξωτερικς πίπλαστης καί μεταβαλλόμενης διπλωματικς νοοτροπίας, ποία κρύπτει στοιχεα σκοπιμότητας καί φελιμισμο.

2ος/2017

Δεν υπάρχουν σχόλια: